ארטישוק טרי ישר מהשדה. מידי סופ"ש בראנץ' ארטישוק צמחוני וסיור חווייתי

ארטישוק טוב לבריאות
גו ויגו

היתרונות הבריאותיים של ארטישוק

ארטישוק הוא לרוב לא ירק קבוע בתפריט היומי שלנו, אבל האמת היא שאין סיבה שהוא לא יהיה. הוא בעל ערך תזונתי גבוה שהופך אותו לסופר בריא והוא גם משתלב במגוון רחב של מנות. הנה עוד כמה סיבות להתחיל לאכול יותר ארטישוק
מערכת ערוץ הבריאות
 
ייתכן שאתם משתמשים בו מדי פעם בבישול וככל הנראה שהוא לא אורח קבוע במטבח שלכם. אבל ארטישוק הוא ירק הרבה יותר בריא ממה שאולי נדמה לכם והחלק הכי טוב? אפשר להשתמש בו בכל כך הרבה דרכים במטבח, מתבשילים בחורף, דרך ממולאים ועד לסלטים מרעננים בקיץ. הנה כמה יתרונות בריאותיים שיהפכו את הארטישוק לקבוע בתפריט שלכם:

ארטישוק הוא בעל ערך תזונתי גבוה

ארטישוק מכיל המון ויטמינים ומינרלים, ביניהם ויטמין C, ויטמין K, חומצה פולית (ויטמין B9), מגנזיום, ברזל וזרחן. הוא גם דל שומן, עשיר בסיבים תזונתיים ומכיל גם לא מעט נוגדי חמצון, אליהם נחזור בהמשך.

ארטישוק הוא מקור מעולה לסיבים תזונתיים

בארטישוק בינוני יש כ-7 גרם סיבים תזונתיים. בערך כרבע מכמות הסיבים המומלצת ליום. מזון עשיר בסיבים תזונתיים תורם לאיזון רמת הסוכר בדם ולאיזון האנרגיה בגוף. בנוסף לכך, הם תורמים לתפקוד מערכת העיכול ולשמירה על המשקל, בכך שהם עוזרים לנו להיות שבעים לאורך זמן. סיבים תזונתיים גם חשובים לחיידקים הידידותיים במערכת העיכול שקשורים לתפקודים שונים בגוף, ביניהם תפקוד תקין של מערכת החיסון, מניעת דלקות ושיפור מצב הרוח.

ארטישוק מכיל המון נוגדי חמצון

מחקרים הראו שארטישוק הוא אחד הירקות הכי עשירים בנוגדי חמצון. אז אם אתם מקפידים על תזונה נכונה, ארטישוק בהחלט צריך להיות חלק מהתפריט שלכם. נוגדי חמצון מגנים על תאי הגוף מפני הזדקנות מואצת ומפני נזקים של רדיקלים חופשיים. בנוסף לכך, אם אתם מתאמנים – נוגדי החמצון בארטישוק יכולים לעזור לכם להתאושש טוב יותר אחרי אימון.

ארטישוק תורם לוויסות לחץ הדם

מחקר שפורסם השנה בכתב העת הרפואי Complementary Therapies in Medicine, הראה שבקרב אנשים הסובלים מיתר לחץ דם, צריכה של ארטישוק במשך 12 שבועות יכולה להפחית משמעותית את לחץ הדם. אנשים הסובלים מיתר לחץ דם נמצאים בסיכון גבוה יותר להתקף לב ולשבץ, בין הגורמים הנפוצים ביותר לתמותה בעולם המערבי.

ארטישוק מעלה את הכולסטרול הטוב ומפחית את הכולסטרול הרע

אמנם מדובר במחקרים שהשתמשו בתמצית עלי ארטישוק – כך שקשה לדעת אם אותה השפעה יכולה להיות גם מאכילה של הירק, אך אין ספק שיש כאן פוטנציאל. מחקרים הראו כי אנשים שצרכו תמצית עלי ארטישוק נהנו מרמות מופחתות של כולסטרול "רע" (LDL) ומרמות גבוהות יותר של הכולסטרול "הטוב" (HDL). רמה גבוהה של כולסטרול מסוג LDL יכולה להוביל למחלות לב וכלי דם, ביניהן טרשת העורקים. חסימה של כלי דם בעקבות רמות גבוהות של כולסטרול עלולה להוביל למצבים מסכני חיים כמו שבץ מוחי והתקף לב. הסיבה שארטישוק יכול להפחית כולסטרול "רע" היא ככל הנראה בשל נוגד החמצון האנטי-דלקתי לוטאולין. בנוסף לכך, יש המשערים כי תמצית עלי ארטישוק מעודדת עיבוד יעיל יותר של כולסטרול בגוף.

ארטישוק תורם לבריאות הכבד

גם כאן מדובר במחקרים שהתבססו על תמציות עלי ארטישוק. כבד שומני לא אלכוהולי היא מחלה כרונית נפוצה. שמירה על אורח חיים בריא הכולל תזונה בריאה, שמירה על המשקל ופעילות גופנית יכולה לעזור במניעת המחלה. אך מחקרים הראו כי תמצית עלי ארטישוק יכולה גם כן לעזור לאנשים שחולים במחלה זו. ב-2018 פורסם מחקר קטן שכלל 100 משתתפים, שתוצאותיו הראו כי צריכת תמצית עלי ארטישוק בקרב אנשים הלוקים במחלת כבד שומני לא אלכוהולי, הובילה לשיפור במצבם הבריאותי, שכלל בין היתר שינוי בגודל הכבד. בנוסף לכך, בדיקות דם הראו סימנים לכך שמצב הכבד השתפר. החוקרים גם מצאו שהתמצית הפחיתה את הכולסטרול "הרע" ואת רמות הטריגליצרידים (שומנים) בדם.

MAKO